طراحی لباس/آکادمی میر

صفر تا صد آموزش طراحی لباس

ازگذشته تا به‌امروز بحث لباس و پوشش برای مردم اهمیت ویژه‌‌ای داشته‌است و باکمی مرور تاریخ متوجه خواهیدشد که هرفرهنگ و جامعه‌ در دوره‌های مختلف شیوه‌های متفاوتی برای طراحی لباس و لباس پوشیدن داشته‌است.
افراد همیشه سعی می‌کنند شخصیت‌درونی و ذاتی خودرا ازطریق نحوه لباس پوشیدن و رفتارشان به اطرافیان خود نشان دهند. باتوجه به‌علاقه انسان، به‌زیبایی می‌توان این‌نکته را درنظر گرفت که انسان همواره برای زیبایی‌درونی و ظاهری خود اهمیت ویژه‌ای قائل است؛ در ادامه باما در آکادمی تخصصی طراحی لباس میر همراه باشید.

آموزش طراحی لباس

آموزش طراحی لباس دغدغه بسیاری از علاقه‌مندان به‌مد است. همان‌طور که می‌دانید طراحی لباس یکی از جذاب‌ترین و سودآورترین رشته‌ها و تخصص هاست که با دانستن اصول آن می‌توانید نیازهای مختلف خود را به‌طور کامل برآورده کرده و توانایی‌های خود را ارتقا دهید.

آموزش طراحی لباس/آکادمی میر
مرحله ۱:  طراحی لباس خودرا شروع کنید.
۱- وسایل لازم برای طراحی لباس را آماده‌کنید.
یک مداد با نوک سفت انتخاب کنید (مدادهای H بهترین هستند) تا لکه های ریز و سطحی ایجاد کنید که به راحتی پاک شوند. علامت‌هایی که بااین‌ قلم‌ها کشیده می‌شوند تورفتگی روی کاغذ ایجادنمی‌کنند که به رنگی‌شدن تصویر کمک می‌کند. اگر میخواهید طرح شما حرفه‌ای به نظر برسد یک پاک‌کن با کیفیت و کاغذ ضخیم نیز مهم هستند.
۲- در مورد یک ژست برای مدل خود فکر کنید.
مدلی که برای طراحی لباس خود انتخاب می‌کنید به‌زبان فرانسوی، کروکی نام دارد و باید طوری کشیده‌شود که همه‌چیز به وضوح دیده‌شود. می‌توانید مدل را در حال راه رفتن نشستن خم‌شدن و در هر موقعیت دیگری بکشید به عنوان یک فردمبتدی ممکن‌است بخواهید با ژست‌های معمولی مانند طراحی ران وی (باند)، مدل ایستادن یا راه رفتن شروع کنید.
۳- روشهای مختلفی را برای کشیدن طرح در نظر بگیرید. خوب است که بتوانید طرح خود را بکشید. زیرا به شما این امکان را میدهد که مدلی بسازید که دارای نسبت های دقیق مورد نظر شما باشد. با این حال اگر میخواهید یک قدم فراتر بروید و طرح لباس خود را بکشید چند میانبر برای انتخاب وجود دارد.
مرحله دوم: کشیدن یک کروکی (انگاره)
۱- یک خط افقی بکشید.
خط اول طرح و مهمترین بخش مدل شماست از بالای سر تا نوک انگشتان یا طرحی را در امتداد ستون فقرات بکشید. حالا یک بیضی به نشانه سر بکشید. این اساس طرح شماست و از این پس طراحی متناسب انجام میشود. شما میتوانید یک طرح را به عنوان طرحی از یک مدل در نظر بگیرید. خط تقارن باید یک خط افقی مستقیم باشد. حتی اگر می خواهید مدل منحنی باشد.
۲- ابتدا ناحیه باسن را بکشید.
یک مربع با اضلاع مساوی درست زیر خط وسط تعادل بکشید. جایی که لگن معمولاً در بدن قرار دارد اندازه مربع را با توجه به مدل مورد نظر خود بکشید.
۳- بالاتنه و شانه ها را بکشید.
خطوط بالانته را از دو گوشه مربع ران به سمت بالا امتداد دهید. قسمت بالایی بدن باید به سمت بالا کشیده شود. کمر را تا نیمه خم کنید و دوباره از روی شانه ها باز کنید. شابه ها مانند بدن انسان واقعی باید به اندازه عرض باس از هم باز یا بالای لگن باشند. وقتی این قسمت از طراحی شما کامل شد. قسمت بالایی باید شبیه یک بالا تنه معمولی باشد.
۴- گردن و سر را بکشید.
گردن مدل باید یک سوم عرض شانه ها و نصف طول سر باشد. بعد از کشیدن این قسمت سر را بکشید که باید با بدن همخوانی داشته باشد. هر چه بر بزرگتر باشد. مدل جوان تر به نظر می رسد می توانید طرح اصلی بیضی شکل را که بر بود حذف کنند.

۵- پاها را بکشید.
پاها باید بلندترین قسمت بدن باشند. حدود چهار برابر طول سر پاها نیز به دو قسمت تقسیم می شوند. رانها از پایین کاسه ران تا بالای زانو و عضلات ساق پا از پایین زانو تا بالای معیا
۶- با کشیدن پاها و بازوها طرح را کامل کنید.
پاها تقریباً باریک هستند. آنها را به شکل مثلث های بلند و باریکی که به اندازه طول سر هستند یکشید. بازوها را به شکل پاها بکشید به تدریج به سمت مچ باریک شوید. دراز کشیدن بازوها نسبت به بالاتنه، حالت مصنوعی تری نسبت به یک فرد عادی ایجاد میکند و در نهایت دست و انگشتان است.

آموزش طراحی لباس/آکادمی میر
مرحله سوم: طراحی لباس و تزئینات
۱- طرح جامع خود را مشخص کنید.
به ظاهری که میخواهید بسازید فکر کنید و آن را با آخرین جزئیات نشان دهید. مثلاً اگر در حال طراحی پیراهن هستید. مدل پلیسه پارچه پاپیون با گره و تمام مواردی که برای تهیه یک کار زیبا لازم است را در نظر بگیرید.
۲- لباس ها را پررنگ بکشید.
زیرا هدف از طراحی مد ارائه ایده های شماست. هنگام کشیدن طرح لباس از خطوط پررنگ‌تری استفاده‌کنید. لباس را طوری طراحی کنید که انگار در زندگی واقعی روی مدل آویزان است. در آرنج کمر شانه ،زانو مچ پا و مچ باید چین و چروک وجود داشته باشد. به این فکر کنید که لباس چگونه روی بدن فرد قرار میگیرد و آن را روی مدل قرار دهید.
۳- نحوه نمایش چین ها چروک و پیلیسه ها را بیاموزید.
برای نشان‌دادن چین‌های پارچه ازخطوط مختلف استفاده‌کنید. دانستن نحوه‌ی‌کشیدن چین‌وچروک و پیلیسه به شما کمک‌می‌کند ساختار یک لباس را نشان دهید. با کشیدن خطوط گشاد و مواج میتوانید لباس را به تصویر بکشید.
۴- مراحل طراحی لباس و تصاویر چایی را نمایش دهید.
اگر طرح شما شامل پارچه چاپ شده است. بسیار مهم است که روی مدل دقیقاً نحوه تنظیم این مدل را نشان دهید با کشیدن طرح کلی یک لباس طرح دار مانند دامن با بلوز شروع کنید. آن را به یک شبکه چهارخانه با قسمتهای مختلف تقسیم کنید. قسمت ها را یکی یکی با الگوی پارچه پر کنید.
۵- طرح را با سایه‌زدن و رنگ‌آمیزی کامل کنید.
روی خطوطی که می خواهید حفظ کنید به رنگ مشکی با هر رنگ دیگری بکشید در این مرحله می توانند تمام علامت های خارج از خط و خطوط فرم بدن را حذف کنید. در
نهایت با دقت لباس را با رنگ مورد نظر خود رنگ کنید.
۶- طراحی مسطح مدل را در طراحی لباس در نظر بگیرید
علاوه بر طراحی ممکن است. بخواهند یک شماتیک صاف نیز داشته باشند. الگوی صاف طرح کلی یک لباس است که گویی روی یک سطح صاف قرار گرفته‌است. این طرح برای کسانی که می خواهند بررسی کنند که طرح مسطح مدل شبیه طرح روی بدنه است مفید است.

آموزش طراحی لباس/آکادمی میر

عناصر طراحی لباس

عناصر طراحی لباس شامل
(۱) جنس پارچه
طراح لباس با توجه به نوع طرح و با توجه به نیاز احساس و علایق مشتری پارچه را انتخاب میکند. فصل و شرایط آب و هوایی نیز یکی از عوامل مهم در انتخاب پارچه است. همه این نکات به طراح لباس کمک میکند تا از بین صدها و شاید هزاران پارچه مناسب ترین نوع را انتخاب کند.
(۲) چاپ روی پارچه
بعد از انتخاب پارچه نوبت به انتخاب طرح پارچه می رسد. فصل تاثیر مهمی در انتخاب رنگ و نقش پارچه دارد. طراحان لباس معمولا رنگهای روشن را برای بهار و تابستان انتخاب میکنند و اغلب برای دوخت لباسهای زمستانی از پارچه های تیره استفاده می شود.
(۳) طراحی و تزیین لباس
بسیاری از لباس ها مانند لباس شب زنانه لباس عروس و انواع لباسهای رسمی نیاز به تزییناتی مانند گلدوزی سنگ دوزی منجوق دوزی و … دارند که استفاده از این تزیینات به زیباتر شدن لباس کمک زیادی می کند.
(۴) الگو
اساس طراحی لباس الگو است. قسمت هایی که مانند یک پازل در کنار هم قرار می گیرند و ظاهر کلی لباس را می سازند. بنابراین یک طراح لباس باید یک طراح برش حرفه ای نیز باشد.
(۵) اندازه گیری
طراحی الگوی کامل به اندازه گیریهای دقیق طراح بستگی دارد به همین دلیل دقت اندازه گیری یکی از مهم ترین مواردی است که هیچ طراحی نباید از آن چشم پوشی کند.
(۶) تحقیق در زمینه مد
یک طراح مد حرفه ای هرگز از تغییرات حوزه مد و لباس عامل نیست. دنیای مد هر ثانیه در حال نوآوری و تغییر است. بنابراین تحقیق و مطالعه مقالات روز یکی از عناصر مهم و سازنده در فرآیند طراحی نباش است.

آموزش طراحی لباس/آکادمی میر

تکنیک های طراحی لباس

تکنیک های طراحی لباس شامل :

  • مهارت و خلاقیت در طراحی لباس
  • به جزئیات طراحی توجه کنید.
  • مهارت های تجسم و ترکیب رنگ
  • تیره ترین رنگ طرح را در آخر اضافه کنید.
  • رنگ های همسان را ست کنید.
  • هر روز طراحی کنید.
  • روند مد لباس و اخبار مد را پیگیری کنید.
  • طراحی لباس دیجیتالی

تاریخچه طراحی لباس

در قرن نوزدهم، چارلز فردریک ورث طراحی مد را با دوختن برچسب نام خود برروی لباس‌هایی که طراحی کرده بود آغاز کرد. درست قبل از اینکه بازاریان خانه های لباس (خانه های مد) خود را در پاریس راه اندازی کنند، خیاطان ناشناس زیادی شروع به خلاقیت کردند و لباسهای عالی که در دادگاهها و دربارهای سلطنتی می پوشیدند ازبین رفت.

موفقیت ورث در این بود که می توانست به مشتریانش دیکته کند که چه بپوشند، به جای اینکه اینکه مانند سایر خیاطانی که در گذشته به سادگی از دستورات مشتری پیروی می کردند عمل کند. اصطلاح طراح مد در واقع اولین بار برای توصیف او ابداع شد.در حالی که مقوله‌ی تاریخچه طراحی لباس توسط دانشگاهیان در هر دوره‌زمانی مورد مطالعه و بررسی قرارگرفته‌است. تنها ایجاد لباس از سال ۱۸۵۸ به بعد را می توان به طور موثر طراحی لباس در نظر گرفت.

در این دوره بسیاری ازخانه‌های طراحی‌لباس و خانه‌های مد شروع به‌استخدام هنرمندان و نقاشان برای طراحی‌لباس کردند. به‌مشتریان تصاویرنقاشی شده‌ای نشان‌داده می‌شد که به‌طورقابل‌توجهی ارزان‌تر از نمونه واقعی لباس تولید شده‌در کارگاه بود. اگر مشتریان یکی از طرح های آن ها را دوست داشتند، آن لباس را سفارش می دادند. خانه مد به این ترتیب آن را می دوخت به این ترتیب سنت طراحی لباس به عنوان یک فعالیت اقتصادی اجرا میشود

همان طور که می دانید ایران تمدنی ۱۰ هزار ساله دارد. با توجه به کنده کاریهای به جا مانده در غارها می توان نتیجه گرفت که طراحی لباس در ایران به دوران غارنشینی برمی گردد. همچنین کشف آثار ریسندگی می تواند این موضوع را ثابت کند. علاوه‌براین سایر آثار به‌دست‌آمده در حفاری‌های زمین شناسی، در شمال کشور نشان می‌دهد که ایرانیان درحدود ۷ هزارسال قبل از میلاد مسیح ازآن استفاده می‌کردند.

این‌سابقه طراحی‌لباس به قدری عمیق‌است که امروزه نیزآثاری‌از ماشین‌های بافندگی درشهرشوش کشف شده‌است که نشان ازوجود واحددوخت لباس در ایران درآن زمان دارد.

 طراحی لباس/آکادمی میر

برندهای مطرح لباس

برندهای مطرح لباس شامل موارد زیر است:

۱-گوچی(Gucci)
۲- برند معروف لباس زنانه هرمس (Hermes)
۳- برند معروف لوییس ویتون (Louis Vuitton)
۴-فندی از معروف ترین برندهای معروف جهان است.
۵-شنل(Chanel)
۶- برند لباس زنانه زارا (Zara)

آموزش طراحی لباس آنلاین

دانشجویان زیادی هستند که علاقه مند به شرکت در دوره آموزش طراحی لباس آنلاین هستند اما زمان کافی برای سفر در این شهر شلوغ را ندارند. با خروج از خانه به دلیل شیوع بیماری و آلودگی برایشان خطرناک است. یا حتی دوست دارند از محل کارشان به صورت آنلاین در این دوره ها شرکت کنند.

درآمدزایی از طریق طراحی سایت

طراحی لباس یکی از مهارتهای جذابی است که میتوانید آن را به صورت دائم و از راه دور تمرین کرده و درآمد کسب کنید.در دوره بیماریهای خاص که بسیاری از شرکت‌ها متحمل ضرر شدند؛ طراحان لباس به کار و کسب و درآمد خود ادامه دادند.

لباس هرفردحرفی برای‌گفتن دارد؛ وفقط یک‌طراح‌لباس می‌تواند آن‌را ترجمه‌کند. به قول ادیت هد طراح لباس مشهور آمریکایی اگر برای چیزی آموزش دیده‌باشید؛ می‌توانید به هرچیزکه می‌خواهیدبرسید شایدبرایتان جالب‌ باشد که‌بدانید لباس‌هایی راکه درهر قشری از جامعه می‌بینید با توجه به‌خلاقیت طراح و با توجه به استفاده از لباس طراحی شده‌است

به عنوان مثال آیا تا به‌حال دقت کرده‌اند که چرا لباس‌های نظافتچی‌های عمومی تاریخی و لباس باغبان‌ها سبز است؟ آیا تا به‌حال فکر کرده‌اید که چرا مدل لباس زنانی که‌در آژانس‌های هواپیمایی کار می‌کنند. طراحی خاصی دارد؟

این تفاوت‌ها تصادفی نیست و بر اساس علم به کاررفته در طراحی آن است. به همین دلیل است که طراحان مد ازطریق حرفه‌ی خود به عنوان یک طراح لباس امرارمعاش می‌کنند ودر روانشناسی دستی برآن دارند.

آموزش طراحی لباس/آکادمی میر

طراحی لباس در ایران

برای ورود به بازار کار طراحی لباس در ایران باید مهارتهایی را داشته باشید که خود را از رقبای خود متمایز کنید. مهمترین مهارت‌ها و تخصص‌ها برای‌رسیدن به‌موفقیت و کسب‌درآمد بالا دراین بازار عبارتنداز:

  • داشتن خلاقیت برای ارائه ایده های جدید و طراحی لباس های زیبا
  • امکان ورود به قسمتهای خاص مانند طراحی لباس عروس و شب
  • آشنایی با دوخت و برش های مختلف لباس
  • شناخت عناصر فرهنگی و تاریخی برای کاربرد آن ها در طراحی لباس
  • تسلط بر انواع پارچه و امکان انتخاب پارچه مناسب برای لباس
  • آشنایی با ابزارهای مختلف کامپیوتری و هوشمند برای طراحی لباس های خاص
  • توانایی برقراری ارتباط موثر با مشتریان و بهره برداری از سلیقه آن ها در طراحی
  • شناخت کامل رنگها ترکیبهای مناسب و روانشناسی آن ها
  • تسلط کامل بر فرم دهی دستی لباس و آناتومی اندام های مختلف
  • توانایی مدل سازی و برقراری ارتباط موثر با تیم خیاطی با آرایشگر

برای ورود به بازار کار طراحی لباس در ایران باید بدانید که کدام مکان ها چنین مهارتهایی را می طلبد و کدام فرصت های شغلی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

مهم ترین فرصتهای شغلی در این زمینه عبارتند از:

  • کار در تولیدیهای پوشاک و مزون ها
    امروزه تولید کنندگان پوشاک و خانه به دنبال فردی خلاق هستند که بتواند با ترکیب پارچه ها و رنگهای مختلف مدلهای جدیدی را برای آنها طراحی کند که بتواند نظر مشتریان را به خود جلب نماید. مریت کار با مزون ها این است که لازم نیست در خیاطی با طراحی حرفه ای باشید. افراد دیگری در تیم هستند که این کارها را انجام می دهند.
  • آزادانه و مستقل کار کنند

    اگر مهارت خیاطی دارید و طراحی‌لباس در کناره را یاد گرفته‌اید، می‌توانید با رجوع به‌خلاقیتتان ازاین‌راه درآمدزایی کنید. می‌توان‌گفت سودآورترین رشته در بازارکار ایران طراحی لباس است و همچنین شیوه انجام آن به‌صورت مستقل است که؛ فرصت‌های بی‌شماری رابرای‌رشد دراختیار شما قرار می‌دهد

  •  در زمینه لباس عروس فعالیت کنید

    بسیاری‌از افراد دوست دارند لباس عروسی خاص داشته‌باشند که کاملا مطابق باسلیقه آن‌ها باشد، در نتیجه اگر در زمینه طراحی لباس عروس تخصصی داشته باشید، می توانید درآمد کسب کرده و سفارشات زیادی دریافت کنید تنها شرط رسیدن به موفقیت در این زمینه خلاقیت و توانایی ترکیب مدل های مختلف است.

  • در گروههای تحقیقاتی کار کنید.

    بسیاری از گروه‌های تحقیقاتی دردنیا به‌دنبال متخصصی در زمینه طراحی لباس هستند، که با تحقیق در منابع موجود بتواند مدل های جدیدی را بر اساس فرهنگ‌ها و اقلیم‌های مختلف طراحی کند. بنابراین اگر به‌این رشته علاقه‌ دارید، می‌توانید وارد دپارتمان‌های تحقیق و توسعه‌ی شرکت‌های بزرگ پوشاک شوید و مدل‌های جدیدی را طراحی کنید

     

 طراحی لباس/آکادمی میر

High fashion چیست؟

سبک high fashion اصطلاحی است که برای توصیف مجلل ترین و منحصر به فردترین نوع مد استفاده می شود. این اصطلاح عموماً با برندهای مد رده بالایی همراه است که طیف گسترده ای از لباسها و لوازم جانبی بسیار گران قیمت را تولید می کنند.
های‌فشن معمولاً با طراحی‌های بسیارپیچیده مشخص می‌شود که اغلب افراد از متریال‌های گران قیمت و کمیاب برای ساخت و طراحی خود استفاده می‌کنند. بیشتر لباس هایی که در دسته لباس‌های سبک های فشن قرار میگیرند بسیار خاص و منحصر به فرد هستند.
بنابراین معمولاً در مقادیر زیاد در دسترس نیستند و اغلب فقط در تعداد محدود تولید میشوند. لباسهای های فشن به طراحان این امکان را می دهد که جدیدترین
خلاقیت های خود را در اختیار موثرترین واسطه ها قرار دهند. درنتیجه می‌توانند بهترین مدل‌ها را به‌خریداران‌در دنیا ارائه‌داده وبه نمایش بگذارند.

 

آخرین کلام

یکی از جذاب ترین زمینه ها در صنعت مد طراحی لباس است. علاوه بر جذابیت این فعالیت، درآمد آن نیز خوب است. به همین دلیل هرروزه به تعداد علاقه‌مندان این‌رشته افزوده می‌شود. بنابراین، این‌حوزه در سراسر جهان بسیار محبوب شده‌است.

از آن‌جایی که این رشته یک فعالیت بین رشته‌ای محسوب می‌شود، می‌توانید فارغ از تحصیلات و سن در آزمون دانشگاه‌های مختص به‌این رشته شرکت کرده و دوره آن‌را شروع کنید. برای شرکت در دوره جامع آموزش طراحی لباس می توانید با همکاران ما در آکادمی تخصصی طراحی لباس میر تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *