اوت کوتور چیست؟/آکادمی میر

اوت کوتور چیست؟/آکادمی میر

اوت کوتور به لباس هایی گفته می شود که به صورت سفارشی و خاص توسط خیاطان حرفه ای دوخته می شوند. معمولا این لباس ها چون به صورت خاص برای یک نفر و سایز ویژه او دوخته می شوند، قیمت بالایی دارند. البته نباید جنس پارچه های مرغوب و گران قیمت را در افزایش بهای لباس ها نادیده گرفت. لباس ها معمولا با دست دوخته می شوند و در دوخت و دوز آن ها از هیچ فرآیند ماشینی استفاده نمی شود. تعداد خیاطان مجرب که به طور ویژه این کار را انجام می دهند، زیاد نیست. فرآیند دوخت این نوع لباس ها به دلیل این که دارای جزئیات زیاد و تزیین های ویژه است، کمی زمان می برد.

تاریخچه اوت کوتور

نام آن فرانسوی است، قوانینش فرانسوی هستند، حتی میزان توجه به جزئیات در آن فرانسوی است. بنابراین ممکن است تعجب کنید اگر بدانید که رویداد haute couture و تمام حواشی مربوط به آن توسط یک مرد انگلیسی آغاز شد!

اولین استفاده از واژه اوت کوتور به یک مرد انگلیسی به نام چارلز فردریک ورث نسبت داده می‌شود . که بوتیک خود (به نام The House of Worth) را در سال ۱۸۵۷ در پاریس افتتاح کرد. او لیبل حاوی نام خود را روی لباس‌ها می‌دوخت . کاری که امروزه بسیار رایج است اما در آن زمان باعث شد او لقب «پدر اوت کوتور» را از آنِ خود کند. ورث با تولید لباس‌های خاص و مزین به طرح‌های زیبا که برای مشتریانش به صورت سفارشی دوخته می‌شدند . انقلابی در صنعت مد و پوشاک به پا کرد.
بعد از مرگ چارلز فردریک ورث، این سبک جدید توسط طراحان مطرحی همچون لنوین، دیور، فورچونی و شنل ادامه پیدا کرد . و امروزه نیز بسیاری از برندهای برجسته در جهان به تولید لباس‌های اوت کوتوغ می‌پردازند.

اوت کوتور چیست؟/آکادمی میر

نقش پدر اوت کوتور

اما در این میان نقش پدر اوت کوتور را نمی توان نادیده گرفت. «فردریک وِرث»، طراح انگلیسی، تاثیر زیادی بر روی صنعت مد در فرانسه داشت. او اولین کسی بود که از مدل زنده برای به نمایش گذاشتن لباس های طراحی شده استفاده کرد. او در طراحی لباس ها برای اولین بار نام برند خود را در جایی از لباس دوخت. کاری که او کرد باعث شد تا بعدها معروف ترین برندها در دنیا از او تقلید کرده و با این کار به برند خود در هر جای دنیا هویت و اعتبار دهند.

قوانین اوت کوتور

اصطلاح اوت کوتور توسط قوانین مشخصی حمایت می شود. طبق قانون “Chambre Syndicale de la Haute Couture” شرکت‌ها و خانه‌های مد باید به قوانین تعیین‌شده از سوی کمیسیون پایبند باشند تا بتوانند در زیرمجموعۀ اوت کوتور قرار بگیرند که این قوانین شامل موارد زیر است:

  • داشتن یک اتلیه در پاریس که حداقل ۲۰ کارمند فنی در آن کار می‌کنند.
  • دوخت لباس سفارشی، با امتیاز یک یا چند بار پرو کردن آن، برای مشتریان خصوصی.
  • داشتن یک کارگاه یا آتلیه در پاریس که در آن حداقل ۱۵ کارمند به‌ طور تمام‌‌وقت مشغول به کار باشند.
  • ارائۀ حداقل ۵۰ لباس به سبک لباس‌های اوت کوتور در هر فصل ( دو بار، در ماه ژانویه و ژوئیه هر سال) در غالب یک شو که لباس‌های روز و شب را شامل می‌شوند.

اوت کوتور

در حال حاضر ۱۸ برند به طور رسمی عضو سندیکای اوت کوتور هستند. این خانه‌های مد به عنوان خانه‌‌های مد اوت کوتور شناخته می‌شوند و می‌توانند به صورت رسمی به تولید لباس‌های اوت کوتور بپردازند. از جمله‌‌ی این برندها میتوان به برند‌هاى مشهورى مانند کوکو شنل (Coco Chanel)، کریستین دیور (Christian Dior)، ژیوانشی (Givenchy)، ژان پل گوتیه (Jean Paul Gaultier) و پیر کاردن (Pierre Cardin) اشاره کرد.

خانه‌هاى مد اوت کوتور سالانه بیش از یک میلیارد دلار فروش دارند و نزدیک به ۵٠٠٠ پرسنل و کارمند از جمله ٢٢٠٠ خیاط در این خانه‌های مد فعالیت می‌کنند. دوزندگان فعال در این خانه‌های مد در  زمینه‌های به خصوصى همچون پارچه، دکمه، کفش‌ و غیره تخصص دارند. قبل از جنگ جهانی دوم مجموعا ٣۵٠٠٠ نفر در خانه‌های اوت کوتور مشغول به کار بوده‌اند.

سندیکای اوت کور به جز اعضای اصلی، اعضای دیگری هم دارد که به اصطلاح به عنوان عضو مهمان شناخته مى‌شوند. این برندها عضو رسمی سندیکای اوت کوتور نیستند اما به طور کامل تمام امتیازات اعضاى اتحادیه اوت کوتور پاریس را دارند و در خارج از پاریس فعالیت می‌کنند. از جمله این برندها می‌توان به برندهای والنتینو (Valentino)، آرمانی (Armani)، ایلی ساب (Elie Saab) و ورساچه (Versace) اشاره کرد.

اوت کوتور چیست؟/آکادمی میر

ویژگی های لباس اوت کوتور چیست؟

لباس‌های اوت کوتور با اندازه‌های کاملاً سفارشی تولید می‌شوند و در طراحی و دوخت آن‌ها از فاخرترین و مجلل‌ترین پارچه‌ها و سبک‌ها استفاده می‌گردد. در ادامه با سایر ویژگی‌های این لباس‌ها آشنا خواهیم شد:

  • این لباس‌ها به صورت کاملا سفارشی تولید می‌گردند، یعنی به تعداد انگشت‌شمار (اغلب از هر طرح یک عدد) تولید شده و دقیقاً مطابق با سایز مشتری دوخته می‌شوند.
  • پارچه‌های این لباس‌ها فوق‌العاده گران‌قیمت و دست‌دوز هستند و طرح‌های متفاوتی دارند.
  • این لباس‌ها ریزه‌کاری‌های بسیار ظریفی دارند که توسط مجرب‌ترین خیاط‌ها با دست انجام می‌شود و تولید آن‌ها بسیار زمان‌بر است. گاهی اوقات دوخت یک لباس ۷۰۰ ساعت طول می‌کشد. این موضوع، علت قیمت‌های نجومی این لباس‌ها را کاملا روشن می‌سازد.
  • گاهی لباس‌های عجیب و غریب و تزئین‌شده با مروارید و سنگ‌های سواروسکی در رویدادهای haute couture به نمایش گذاشته می‌شوند که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند.

۱۰ برند برتر اوت کوتور

مد پدیده‌ای جهانی است که به‌واسطۀ آن، هزاران برند از سراسر جهان برای جلب‌توجه مصرف کنندگان باهم رقابت میکنند. درحالی‌که بیشتر لباس‌های ترند در فروشگاه‌های بزرگ و محبوب قابل‌دسترسی هستند، برخی لباس‌های لوکس و سطح بالا مظهر برتری در طراحی و نشان‌دادن خلاقیت طراحان هستند. در بین برند‌های لوکس دنیا درحال‌حاضر ده مورد جز برترین های اوت کوتور قرارگرفته اند که شامل برند‌های : LOUIS VUITTON، CHANEL، DIOR، GUCCI و در ادامه VALENTINO، ARMANI، ALEXANDER MCQUEEN،BURBERRY و در اخر CELINE می‌شوند.

از تجمل تا رکود اقتصادی

شاید اوت کوتور در گذشته در اروپا مصرف کنندگان بیشتری داشت. زندگی تجملاتی و مرفه در اروپا تا پیش از جنگ جهانی اول کاملا محسوس بود. لباس های تجملی مشتریان ویژه خود را داشتند. اما پس از جنگ جهانی اول تغییرات زیادی در طبقات اجتماعی در اروپا ایجاد شد. تعداد زیادی از افراد جوامع مختلف به خرید لباس های آماده روی آوردند. جنبه تجملاتی اوت کوتور تا حد بسیار زیادی بالا رفت. تنها مشتریان ویژه به سراغ این نوع لباس ها می رفتند.

پارچه‌های زیر برای دوخت لباس‌های اوت کوتوغ مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • تور: تورهای گلدوزی‌شده، گیپور و تورهای لوکس
  • پارچه پر: پارچه‌های توری، ژرژت ابریشمی و پارچه‌های توری کرکی
  • ترمه لوکس: پارچه‌های ترمه در طرح‌ها و ترکیب‌های مختلف
  • پارچه منجوق‌دار: پارچه‌های توری و ابریشمی مختلف که با منجوق مزین شده‌اند
  • پارچه ابریشمی: اغلب با کریستال‌های سواروسکی، پولک، گلدوزی و غیره مزین می‌شوند
  • پارچه نخی و کتان: با تزئینات فانتزی مانند دوخت ساتن، خامک‌دوزی یا پولک‌دوزی
  • پارچه نقره‌ای و طلایی: پارچه‌های توری، ابریشمی و ارگانزا که روی آن‌ها طلا و نقره دوخته شده
  • پارچه لباس عروس: مزین به تزئینات سه‌بعدی، برش‌های لیزری، مهره‌ها، کریستال‌های سواروسکی و حتی خز مصنوعی

در حال حاضر مشتریان جهانی لباس های تجملی و گران قیمت را شاید بتوان رقمی معادل ۲۰۰۰ نفر تخمین زد. معمولا سلبریتی ها در مراسم خاص از این لباس ها استفاده می کنند. اما حالا در اغلب موارد حتی سیاست مداران نیز که طرفدار لباس های اوت کوتور بودند، چندان به سمت خرید از این نوع لباس ها نمی روند. حالا این نوع لباس های دست دورز و گرانقیمت بیشتر جنبه نمایشی و موقتی دارد. ستارگان معروف سینما مانند اسکار یا گلدن گلاب، لباس های لاکچری و گران قیمت اوت کوتور را به تن می کنند.برندهای معروف عضو سندیکای پاریس معمولا از طراحان ویژه ای برای طراحی لباس های سفارشی استفاده می کنند. آن ها در حالی همچنان در سندیکا فعال هستند که بزرگ ترین منفعت فعالیت در این زمینه را حفظ ارزش و اعتبار برند خود می دانند.

اهمیت اوت کوتور برای طراحان مد و فشن

Haute couture یک رویداد جهانی بزرگ است که برای طراحان و متخصصان حوزه مد و فشن اهمیت ویژه‌ای دارد. دلیل این اهمیت را می‌توان از طریق سخنان دو نفر از برجسته‌ترین طراحان جهان پیدا کرد:

ماکسیم سیمونز (Maxime Simoens): « اوت کوتور بهترین رویداد خلاقانه برای یک طراح است. به لطف دانش فنی و مهارت طراحان فرانسوی، انتظارات به شدت بالا است. این رویداد از مرزهای صنعتی شدن فراتر می‌رود و دیدگاهی افراطی، جسورانه و غیرمتعارف را تحمیل می‌کند.»

الکساندر واتیر (Alexandre Vauthier): «اوت کوتوغ برای من بسیار مهم است زیرا در تجمل، کیفیت و خلاقیت خلاصه می‌شود. این یک رویداد منحصربه‌فرد است که مهارت‌های بزرگ‌ترین طراحان جهان را به نمایش می‌گذارد. کوتور بهترینِ بهترین‌هاست و برای من مهم‌ترین کالکشنی است که در آن همچنان خودم را به چالش می‌کشم.»

والنتینو در اوت کوتور ۲۰۲۱

اوت کوتور چیست؟/آکادمی میر

تصویر زنی شجاع و قوی نمایانگر سبک طراحی شرکت والنتینو برای هفته مد اوت کوتور است. پیر پائولو پیچولی مدیر هنری والنتینو در مورد نوع طراحی این شرکت برای این مراسم عنوان کرده بود: « در دنیایی زندگی می‌کنیم که باید بدون هیچ محدودیتی رویاپردازی کنیم و بدون توجه به نژاد و قومیت، هر طور که دوست داریم زندگی کنیم.»

فندی در اوت کوتور۲۰۲۱

اوت کوتور چیست؟/آکادمی میر

طراحی‌های مجموعه فندی به یاد کارل لاگرفلد برگزار شد. فندی از رم باستان برای طراحی‌های خود استفاده کرده بود. در تمام لباس‌های این مجموعه از پارچه‌های حریر و ساتن و الگو‌های سنگ مرمر و موزاییک استفاده کرده بود. در قسمت شلوار مندی از طراحی‌های دهه ۷۰ و شلوار دمپا گشاد استفاده کرده بود.

اوت کوتور در ایران

در ایران، خانه‌ی مدی که زیرشاخۀ اوت کوتور باشد، وجود ندارد. خانه‌های مد باید قوانینی را که در بالاتر توضیح دادیم، رعایت کنند تا جز خانه‌های اوت کوتور پاریسی قرار بگیرند؛ اما مزون‌های لوکس و باکیفیتی وجود دارند که لباس‌هایشان را دست‌ساز و برای مشتریان خاص تولید کنند.

کلام آخر

اوت کوتور، فاخرترین و برجسته‌ترین رویداد دنیای مد و فشن، نمادی از تجمل فرانسوی است. این عبارت را ، به لباس‌های دست‌ساز سفارشی میگویند . که ایده آن‌ها توسط طراحان برجسته جهان ترسیم میشود . و از پارچه‌های باکیفیت، گران‌قیمت و غیرمعمول با دقت بالا به جزئیات توسط تیمی از ماهرترین صنعت‌گران و خیاطان دوخته می‌شوند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *