انواع پارچه در طراحی لباس/آکادمی میر

در صورتی که قصد حضور در دنیای طراحی مد و لباس را دارید. حتما در رابطه با پارچه و انواع پارچه آن‌ها اطلاعات کافی را داشته باشید. بدون شک دانش پارچه‌شناسی در طراحی لباس، بخش بزرگی از دغدغه شما را برای حضور در دنیای مد برطرف می‌کند. همچنین مسیر راه را برای شما، هموار خواهد کرد.پارچه از انواع محصولاتی است که کاربردهای بسیار زیادی دارد. یکی از کاربردهای اساسی انواع پارچه در طراحی لباس و دوختن انواع مختلف لباس‌ها است. بسیاری از افراد در هنگام انتخاب پارچه مناسب برای لباس خود دچار سردرگمی می‌شوند چراکه انواع مختلف پارچه و کاربردهای آن را نمی‌دانند. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا کاربرد انواع پارچه در طراحی لباس را بررسی کنیم.

انواع پارچه مورد استفاده در لباس

یکی از ضروری‌ترین و مهم‌ترین اختراع بشر، پارچه است که اولین عامل برای تولید لباس محسوب می‌شود. با وجود پیشرفت‌های بشر و تکنولوژی‌های جدید در تمام عرصه‌های از جمله تولید پارچه، تولید‌کنندگان امکان طراحی و تولید انواع پارچه را دارند.

اکنون شما و دیگر طراحان وارد شده در عرصه مد و فشن، ابتدا باید شناخت دقیقی از انواع پارچه را داشته باشید تا با توجه به دانش پارچه‌شناسی در طراحی لباس، موفق عمل کنید. پارچه‌ها در حالت کلی به مطابق با نوع متریال به کار رفته در آن‌ها، به چهار گروه تقسیم می‌شوند:

  • متریال طبیعی مانند کنف، پنبه و کتان
  • پارچه‌هایی با منشاء معدنی مانند پارچه‌های شیشه‌ای و پنبه نسوز یا آزبست
  • متریال حیوانی مانند خز طبیعی، ابریشم و پشم
  • پارچه‌هایی با منشاء شیمیایی مانند ترگال، نایلون و داکرون

کشمیر (Kashmir) از انواع پارچه در طراحی لباس

انواع پارچه درطراحی لباس/آکادمی میر

 

پارچه کشمیر در طراحی لباس

کشمیر نوعی پارچه طبیعی با نرمی بسیار بالا است و از طرف دیگر، عایق بسیار خوبی هم به شمار می‌رود. این پارچه، نسبت ‌به پارچه‌های تهیه ‌شده از پشم گوسفند، بسیار گرم‌تر است و وزن بسیار سبک‌تری هم دارد. الیاف این پارچه بسیار ظریف هستند. پارچه‌های کشمیر به ‌طور معمول از چند مدل پشم به وجود می‌آیند تا وزنشان افزایش پیدا کند. این نوع از پارچه‌ها، قیمت گرانی نیز دارند. از پارچه کشمیر در بیشتر موارد برای تولید لباس‌های پاییزه و زمستانه مانند پالتو، بلوز پاییزی، کت، جلیقه و… استفاده می‌کنند. این پارچه، دارای رنگ ‌بندی‌های بسیار متنوعی هم است.

انواع پارچه نخی

احتمالا در مسیر کسب اطلاعات لازم در رابطه با دانش پارچه‌شناسی در طراحی لباس، پارچه‌های نخی را مشاهده خواهید کرد. این پارچه‌ها، کاربردی زیادی در لباس داشته و از لحاظ مقاومت نیز بسیار مستحکم هستند. از اصلی‌ترین انواع پارچه‌های نخی که در لباس‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل لیست زیر خواهند بود:

شرتینگ

این مدل پارچه نخی از متقال ظریف‌تر بوده و نخ تار آن، کمی ضخیم‌تر از نخ پود است.

کرباس

پارچه‌ای سفید با تراکم کم تار و پود، آهاردار و البته ضخیم است. از این نوع پارچه برای دوخت لباس استفاده نمی‌شود. پارچه کرباس بیش‌تر به عنوان لایی در کت‌ها کاربرد دارد.

متقال

پارچه متقال شباهت بسیار زیادی به کرباس دارد. البته میزان تراکم تار و پود این پارچه بیش‌تر از کرباس بوده و بیش‌تر برای دوخت روبالشی یا ملحفه کاربرد دارد. همچنین به دلیل عدم رنگ‌پذیری، معمولا رنگ آن سفید یا شیری است.

چیت

یکی از اصلی‌ترین انواع پارچه‌های نخی قابل استفاده در دوخت لباس‌های راحتی خانم‌ها و آقایان، پارچه چیت است که میزان تار و پود آن، پایین است. مطمئنا وجود طرح‌های زیبا و ساده پارچه‌های چیت، نگاه شما را به سوی خود جذب می‌کند.

چلوار

یکی دیگر از پارچه‌های نخی با کاربرد بسیار زیاد در دوخت روبالشی و ملحفه، چلوار است که تراکم تار و پود آن، بسیار بالا است. از مهم‌ترین مزایای این مدل پارچه نخی می‌توان به سبک و خنک بودن در کنار برخورداری از مدل‌های ساده و طرح‌دار آن اشاره کرد.

کریشه

پارچه نخی سبک کریشه با طرح‌های گل برجسته خود مناسب دوخت لباس‌های راحتی است. بنابراین در زمان دوخت این مدل لباس، حتما پارچه نخی کریشه را برای انتخاب در ذهن خود داشته باشید.

تور (lace) از انواع پارچه در طراحی لباس

انواع پارچه در طراحی لباس/آکادمی میر

 

همان‌طور که می‌دانید تور پارچه‌ای بسیار ظریف است. این پارچه‌ها با استفاده از روش‌های مختلفی تولید می شوند. در گذشته، این نوع از محصولات با استفاده از ابریشم و کتان تولید می‌شدند. اما امروزه با استفاده از پنبه و الیاف مصنوعی نیز می‌توان این نوع از پارچه‌ها را تهیه کرد. به ‌طور کلی می‌توان گفت پارچه تور، نوعی پارچه تزیینی است. بنابراین از این مدل پارچه می توان برای زیباتر کردن هرچه بیشتر محیط یا تزیین کردن لباس استفاده کرد و یا آن را در تزیین دکوراسیون منزل به کار برد. چراکه این پارچه نوعی پارچه لوکس به شمار می‌رود و فرآیند تهیه کردن آن نیز بسیار زمان‌بر است.

انواع پارچه‌های ضخیم

این روزها در بازار پارچه‌های ضخیم متنوعی برای دوخت انواع لباس در فصل زمستان مانند پالتوها وجود دارد. بنابراین با کمی دقت در کنار شناخت کامل از دانش پارچه‌شناسی در طراحی لباس، مطمئنا بهترین انتخاب را خواهید داشت. مهم‌ترین ویژگی پارچه‌های ضخیم، سنگین بودن تمام آن‌ها است. اما از لحاظ ساختار و بافت، تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند.

  • پارچه توییت پشمی
  • جین
  • پارچه غواصی
  • پارچه ضخیم لنین
  • مخمل کبریتی
  • جیر
  • پارچه ترکی
  • فلیس پلی استر

 

انواع پارچه‌های مانتویی

بیش‌تر خانم‌ها در سراسر دنیا، بیش از هر چیزی به ظاهر خود اهمیت می‌دهند. این نکته در رابطه با خانم‌های ایرانی و به ویژه در زمان انتخاب مانتو نیز صدق می‌کند. زیرا انتخاب مدل یا پارچه مانتو، نشان دهنده طرز تفکر و همچنین شخصیت آن‌ها است.

بدون تردید در صورت استفاده از دانش پارچه‌شناسی در طراحی لباس و همچنین ارائه یک مدل بسیار زیبا، خیلی زود در عرصه طراحی مانتو شناخته خواهید شد. در زمان انتخاب پارچه، توجه به متریال و عدم آسیب به دلیل شستشو زیاد باید توجه کنید. از اصلی‌ترین پارچه‌های قابل استفاده برای مانتو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارچه‌های کرپ
  • فیونا
  • پارچه جین
  • پرادا
  • ریون
  • دیور
  • انواع مختلف پارچه‌های فاستونی
  • چرم
  • ابریشم
  • ساتن
  • پارچه‌های کتان (لایت، ضخیم و پیچ)

اسامی انواع پارچه کشی

منظور از پارچه کشی، پارچه‌ای است که در زمان کشیدن آن، الیاف به کار رفته در پارچه شکسته نشده و سپس به فرم اولیه خود برگردد. طراحان براساس دانش پارچه‌شناسی در طراحی لباس و مد، این مدل از پارچه‌ها را برای دوخت لباس‌های ورزشی یا راحتی انتخاب می‌کنند.

پارچه‌های کشی از نظر نحوه کشش به دو گروه کشی دو طرفه و کشی چهار طرفه تقسیم می‌شوند. منظور از پارچه‌های کشی دو طرفه، این است که پارچه را می‌توان به صورت عرض کشید. اما پارچه چهار طرفه، قابلیت کشیده شدن در هر دو طرف طول و عرض را دارند. از انواع محتلف پارچه‌های کشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جرسه
  • لاتکس
  • توری کشی
  • ساتن کشی
  • مخمل کشی

ارگانزا (organza)

 

انواع پارچه در طراحی لباس/آکادمی میر

پارچه ارگانزا یکی از انواع پارچه در طراحی لباس است. این پارچه بسیار سبک و ساده بوده و در اصل از ابریشم به وجود می‌آید. هم‌چنین می‌توان با استفاده از پلی استر و نایلون نیز این پارچه را تهیه و تولید کرد. این نوع از محصولات، دوام بسیار بالایی دارند اما در عین‌ حال بسیار لطیف هستند. این مدل پارچه در بیشتر موارد برای دوختن لباس عروس مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا در دوختن لباس شب کاربرد دارد.

سخن پایانی…

شناخت دقیق از انواع پارچه‌ها و زمان استفاده از آن‌ها، به طراح کمک می‌کند که در زمان خلق یک لباس، بهترین انتخاب را داشته باشد. بنابراین کسب اطلاعات لازم در مورد پارچه‌شناسی در طراحی لباس برای شما و دیگر طراحان بسیار لازم است. همچنین شما هم اگر یکی از مشتریان خرید مانتوهای شیک هستید. احتمالا برای خرید، فروشگاه‌هایی را انتخاب می‌کنید که در زمینه پارچه‌شناسی دانش خوبی داشته باشند و بهترین طراحی‌های لباس را انجام می‌دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *